lørdag den 14. november 2009

Organisatoriske selvmål - Uddrag fra min afhandling om coaching episode 1

I de kommende indlæg vil jeg, i en lettere redigeret form, poste nogle uddrag fra min afhandling om ledelsescoaching (når ledere coacher deres medarbejdere) i et systemteoretisk og biopolitisk perspektiv.

Jeg valgte en meget teoretisk indgangsvinkel til afhandlingen, først og fremmest på grund af den ekstensive litteratur om brugen af ledelsescoaching, og sekundært på grund af en stigende interesse i både Luhmann og Foucaults magtbegreber, der præsenterer en ganske radikal formulering af begrebet "magt".

Følgende vil jeg tage fat i nogle af de systemteoretiske grundelementer og vise, hvordan de aktivt kan bruges i organisatoriske sammenhænge, især under leder-til-medarbejder samtaler.

Dele af materialet er meget teoritungt. Men holder man tungen lige i munden (det kunne også være, at man som læser slet ikke havde forståelsesproblemer), så vil det præsentere en radikal tilgang til både kommunikation og magt, der måske således også kunne præsentere anderledes perspektiver på både organisation og ledelse.

God læsefornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar